BLOGG INNEHÅLL


Här kommer ni att få se en del av min lägenhet och mina olika arbeten så som möbler stickat virkat sytt målat mm. Ja även något att stoppa i munnen. Ja det som utgör mitt liv det jag skapar.
Att varje bostad har sin egen potential med en själ som måste vårdas o stimuleras, har blivit allt tydligare. Men den måste fyllas med de människor vi önskar, och de acessoarer o saker som vi tycker speglar vår perssonlighet-
Antingen det är vi själva som skapat dem eller någon annan.

Själv har jag alltid funnit större lycka i att hitta möbler med mera på loppis eller liknande för att skapa det jag vill ha av det. Jag köper sällan nytt. Gör om det jag redan har. Varför ska man alltid köpa nytt att konsumera bara för konsumtionens skull. Nej det finns så mycket att ta tillvara på och bearbeta så att det blir som du vill!

Välkommen till min smått röriga värld och låt dig inspireras!













torsdag 4 mars 2010

Mother Mary

 
Posted by Picasa

För mig har just denna lilla staty av Jesus moder Maria betytt väldigt mycket.
Vem var hon och vad kände hon egentligen. Brottades hon aldrig med sorgen över att se sin son vandra iväg för att slutligen korsfästas. Oroades hon aldrig över om det han gjorde var riktigt då han hånades av människor. Var hon så totalt uppoffrande att inga sådana tankar o känslor fick plats. Jag tror inte det. Hon var ju mamma och kvinna.......Men hon visade genom sina handlingar att vi ändå måste släppa taget ibland för vi har inga alternativ.
Men bibeln är skriven av män och kvinnans plats var att var mannens tjänare. Underordnad och till för andra. Hade bibeln skrivits av kvinnor eller av båda män och kvinnor, så hade nog andra sidor och då inte bara Maria fått vara med.
I den Katolska kyrkan så är ju däremot Maria så mycket mer viktig och moderskapet är stort och heligt.
I den protestantiska delen har vi förminskat henne till något vi knappast talar om.

Det tål att tänka på tycker jag för det säger en del om kvinnans värde här i det vi kallar värdens mest jämställda land.

Mig har hon sysselsatt en hel del för utan att jag riktigt vet varför så finns hon i min konst gång på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar